Kapcsolat

Képzésekkel, felvételi eljárással kapcsolatban:

Email: felveteli@sze.hu

Telefon: +36 70 646 3106 ;  +36 70 646 3108

Időpontfoglalás tanácsadásra


Szakirányú továbbképzésekkel, tanfolyamokkal kapcsolatban keresse az adott képzés leírásában található kapcsolattartót vagy a Felnőttképzési Központot!

30 fölött: továbbtanuljak, vagy sem?

Az egyetemisták, főiskolások majdnem mindig fiatalok. Érdemes belevágnom harminc fölött is a felsőoktatási tanulmányokba? - fogalmazódik meg a kérdés sokakban a közelgő keresztféléves felvételi időszak előtt.

"Nagyon szeretnék továbbtanulni, de nem tudom mit"

Egy nagyon fontos jelzés, ha valaki ezt a mondatot fogalmazza meg magának. Különösen akkor, ha tényleg érzi magában a kíváncsiságot, és nem csak arról van szó, hogy a jobb kereset vagy biztosabbnak látszó megélhetés motiválja - hangsúlyozza Kiss István pszichológus az érzés jelentőségét.

Minden esetben itt kell kezdeni ugyanis a munkát, mennyire erős a kíváncsiság, a nyitottság a jelöltben, a magasabb szintű, összetettebb tudást igénylő feladatok végzése iránt. Azt ugyanis egyszerű kijelenteni, hogy tovább akarunk tanulni, de sokkal nehezebb ennek formát találni, és megkeresni azt a területet, feladatkört, amiért tudunk küzdeni is. Jó lenne, ha az illető ismerné, de az esetek többségében csak segítséggel sikerül megfejteni a titkot, hogy valaki miért szeret tanulni egy-egy tantárgyat. Ha egy varázslatos középiskolai tanár személye iránti lelkesedés a mozgatórugó, vagy az a tény, hogy az adott tárgyból mindig sikerült ötösöket hazavinni, és nem voltak kudarcok a tanulmányok során még nem biztos, hogy elegendő alap ahhoz, hogy ennek a tantárgynak az alapján válasszunk. Természetesen, könnyű lenne bejutni egy emelt szintű jelessel bármilyen szakra, amihez ez a tárgy belépő, de az első kudarcok a vizsgák során, vagy néhány rossz előadó könnyen kedvét szegi ilyen esetben az embernek. Esetleg maga a szakma, amire felkészít a tárgyhoz kapcsolódó felsőfokú képzés, nos az áll távol a jelölttől - összegzi a legfontosabb tapasztalatokat a pszichológus.

A megoldás: tisztázzuk magunkban, miért szeretjük az adott tantárgyat!

Mondjuk azért, mert lehetőségünk van a tárgyból gyakorlati kísérleteket végrehajtani? Vagy szeretünk számokban gondolkodni, elvont tartalmakkal foglalkozni, esetleg esztétikai igényünk kielégítéséhez nyújt segítséget a tanulmányok során megismert alkotások elemzése? Élvezzük, hogy biztosat mondani egy dologról sem lehet, ellenben izgalmas eszmecserékre adnak lehetőséget a különböző lehetőségek összevetései? Mindegyik eset más-más munkamódot jelent, amiket a későbbiekben egy kapcsolódó foglalkozás gyakorlása során is alkalmazhatunk. Ha az átváltás a tanulmányokhoz kapcsolódó munkamód és a munkavégzéshez kapcsolódó munkamód között zökkenőmentes, akkor a jelölt könnyebben veszi az akadályokat, szinte automatikusan siklik át a tanulásról a munkavégzésre.

Forrás: felvi.hu