Pedagógiai terapeuta
Munkarend |
Fin. forma |
Szakirányú továbbképzés neve |
Önköltség (félév) |
Képzési idő (félév) |
Irányszám |
Képzés gyakorisága |
Képzés helye |
Képzési terület |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
levelező |
önköltséges |
Pedagógiai terapeuta pedagógus-szakvizsgára felkészítő |
150 000Ft |
4 |
12<25 |
kéthetente |
Győr |
pedagógusképzés |
Megnevezés (engedélyszám): OH-FHF/898-4/2008
Tudományterület: pedagógusképzés képzési terület
Felvételi követelmények:
Pedagógusképzés képzési területen legalább alapképzésben szerzett oklevél.
A beiratkozásra szükséges munkáltatói igazolás formanyomtatványa letölthető INNEN
Képzési idő: 4 félév
Megszerezhető kreditek: 120 kredit
Kompetenciák:
Kötelező ismeretkörök:
A pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a gyakorlati tevékenység tapasztalataira építve a képzés során a továbbképzés hallgatói felkészülnek a pedagógus munkakörök, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátására. Ismereteket szereznek a közoktatás rendszerének, intézményrendszerének működéséről, hatékony irányításáról, az oktatásnevelés tartalmi szabályozásának új követelményeiről.
Választható ismeretkörök:
A képzésben elsajátítható ismeretek a pedagógiai terápia elméletére és gyakorlatára vonatkoznak, mint komplex személyiségfejlesztő eljárások egyikére. A képzésben résztvevő felsőfokú végzettségű szakember megtanulja az egyéni és csoportmunka irányítását és szervezését, a terápiás technikák alkalmazását, pedagógiai kontrolljának szabályozását és a pedagógiai hatások tudatos alkalmazását.
Ismeretkörök:
Kötelező ismeretkörök (2 félév, 55 kredit):
- Közigazgatási, EU-s és államháztartási ismeretek: (7 kredit)
a Magyar Köztársaság alkotmányos alapjai, a közigazgatás felépítése és működése, alapvető államháztartási ismeretek, a közigazgatási eljárás szabályai; Európai uniós alapismeretek
- A nevelési-oktatási intézmény, mint szervezet: (7 kredit)
a közoktatási intézmények működésének jogi szabályozása; intézmény és környezete; szervezeti kultúra; az intézmény képének tudatos alakítása; az intézmény vezetése, intézményszintű tervezés, információáramlás, kommunikáció; innováció és szervezetfejlesztés; a tanári, tanulói és szülői szerveződések
- A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága: (12 kredit)
a hatékonyság mutatói, mérési lehetőségei, a tanulói és a pedagógusi munka értékelése, osztályozása; a minőségbiztosítás modelljei; a pedagógus tevékenységét segítő új eljárások, módszerek, technikák
- A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében: (9 kredit)
a pedagógus szerepei, feladatkörei, munkatevékenységei a változó közoktatási rendszerben; a pedagógus önismereti, önértékelési, önfejlesztési módszereinek megismerése, gyakorlása; a pedagógusok mentálhigiénéje, konfliktusok és kezelésük;. az oktatási folyamat tervezése
- Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylő személyiségek, illetve csoportok nevelése-oktatása: (20 kredit)
a személyiségfejlesztés pszichológiai alapjai; gyermekbiológiai alapismeretek; a sajátos nevelési igényű gyerekek vizsgálatával kapcsolatos eljárások, fejlesztésük lehetséges módjai; hátrányos helyzetűek, lemaradók, fogyatékosok együttnevelése; egységesség-differenciálás az oktatásban, az integráció feltételei; nemzeti és etnikai kisebbségek az oktatásban; a tehetség felismerése, fejlesztésük lehetőségei; az egészségnevelés, az egészségfejlesztés, a mentálhigiéne és a drogmegelőzés kérdései
Választható ismeretkörök: (2 félév, 55 kredit)
Általános alapozó szakasz: 10 kredit
A pedagógiai terápia helye a szocioterápiás eljárásokban. Különbözősége a pszichoterápiától.
A pedagógiai terápia alkalmazási terepei és tartalmai. A pedagógiai terapeuta kompetenciája és szerepe a közoktatási és szociális, egészségügyi ellátórendszerekben.
A reformpedagógia kialakulását meghatározó iskolafejlesztési koncepciók. A reformpedagógiai koncepciók tartalmi, módszertani jellemzői.
A holisztikus nevelés jellemzői. Projektpedagógia, projektoktatás, projektmódszer. Projektbemutatás és a projektértékelés.3A művészetterápiák lapvető elméleti és gyakorlati kérdései. A szavakon túli közlés előnyei, művészet és patológia. A segítő kapcsolat sajátosságai a terápiában.
A képzőművészet, zene, és a mozgásterápia rövid történeti összefoglalása. A művészetterápia és a pszichoterápia elkülönítése. Az alkotás folyamata, fázisai, a kifejezés problémakörei. A befogadás lélektana, az alkotások hatása az érzelmekre, gondolatokra, művészet és élmény.
Módszerspecifikus tudás és technika megszerzése: 20 kredit
A festészet anyagai, eljárásai a terápiás műhelymunkában. A színes képi kommunikáció közlő és befogadói aspektusainak kreatív alkalmazása, lehetőségei a terápiában. A grafika kifejezési módjai, eszközei a terápiás műhelymunkában. A plasztika anyagai, tevékenységei a terápiás műhelymunkában. A zeneterápiás praxis tartalma: verbalizáció, aktív zenélés, visszahallgatás, verbalizáció. A zeneterápiás segítségnyújtás lényege. A zeneterápia módozatai: percepciós és aktív zeneterápia. Zenehallgatás, verbalitás, improvizáció. A játék korrektív és reflektív hatásainak tudatos alkalmazása pedagógiai terápiában. Az önkifejezés lehetőségei a szabadjátékban. A felnőtt szerepe a játékban. A direkt beavatkozások elkerülésének szabályai egyéni és csoportos játékhelyzetekben: A gyermek önmegvalósításának elősegítése és játéknak reflektálása.
Gyakorlati kipróbálás, visszacsatolás és értékelés: 25 kredit
A műalkotásokban szublimálódó lelki tartalmak megjelenése és érzékelése, sajátos értelmezései, “olvasási” lehetőségei, szerepe a terápiában. Pszichopatológia és terápia a művészettörténet tükrében. A képzőművészeti terápia lehetőségei a prevencióban, szerepe az iskolában, a gyógypedagógiában, a különféle otthonokban és a családban. A fejlődési rendellenességekhez, a problémákhoz alkalmazkodó terápiás módszerek, eszközök. A rajzok elemzésének általános és speciális szempontjai. A zenepszichológia alapfogalmai és a zeneterápia alkalmazási területei. A fogalmak értelmezése és a közös megértés folyamata. A zeneterápiás gyakorlat alapkérdései. Zeneterápiás gyakorlat: a zene hatása a tanulási teljesítményre. A zeneterápiás gyakorlat jellegzetessége a különböző szükségletű gyermekekkel való foglalkozásban. A mozgás-terápiás foglakozások kiemelt elemei: a testre irányuló szándékos figyelemmel a testtudatosság fejlesztése, a szabadabb, bátrabb mozgás elősegítése, az érzelmek, szándékok plasztikus kifejezése, ások mozgásából érkező információk, tartalmak dekódolási képességének növelése. A mozgás és a tánc integráló folyamatának, megélésének és használatának segítése a különböző jellegű közösségekben.
A szakdolgozat kreditértéke: 10 kredit
Diploma kibocsátásának feltétele:
A záróvizsgára bocsátás feltételei a tantervben előírt 120 kreditpont teljesítése, valamint a konzulens által elfogadott szakdolgozat. A záróvizsga részei: a szakdolgozat megvédése, valamint komplex szóbeli vizsga.
A képzés záróvizsgával zárul, melynek költségtérítési díja 50.000 Ft
Kapcsolattartó: Kovács Márta
9026 Győr, Egyetem tér 1. IG 104.
06-96/503-406
marti##kukac##sze.hu
Szakfelelős: dr. habil Szunyogh László
Képzés kezdete: 2024. szeptember
Jelentkezési határidő: 2024. augusztus 31.
Jelentkezés módja: jelentkezni elektronikus formában lehet:
Jelentkezés díja: 9. 000 Ft.
A fent megjelölt összeget az 10300002-10801842-00014908 számlaszámra várjuk.
Kérjük a közlemény rovatban feltüntetni az FKKE00001T számot.
Továbbá kérjük, hogy az utalásról szóló bizonylatot küldje el az alábbi e-mail címre: marti@sze.hu
Csatolandó dokumentumok: oklevélmásolat, valamint önéletrajz és legalább három év pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlatról munkáltatói igazolás (szükséges formanyomtatvány az Intézmény honlapjáról letölthető).
Egyéb információk: A képzés megfelelő számú jelentkező esetén indul.