Szakoktató BA
Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar - AK
Képzési szint | Munkarend | Fin. forma | Szak neve | Önköltség (félév) | Képzési idő |
---|---|---|---|---|---|
A | N | A | szakoktató | támogatott | 6 |
A | N | K | szakoktató | 200 000 Ft | 6 |
A | L | A | szakoktató | támogatott | 6 |
A | L | K | szakoktató | 200 000 Ft | 6 |
Képzési szint – A – alapképzés; Munkarend – N – nappali; Munkarend – L – levelező; Finanszírozási forma – A – államilag finanszírozott; Finanszírozási forma – K – önköltséges (A jelmagyarázatról bővebben ide kattintva olvashat.)
Gyakorlati vizsga
Az alkalmassági vizsga időpontok ide kattintva tekinthetőek meg.
A felvételi eljárásban egy szóbeli gyakorlati vizsga kerül megszervezésre. A felvételi összpontszám max. 400 pont. A szóbeli gyakorlati vizsgán összesen 200 pont szerezhető. A végső pontszám kiszámítása ennek az eredménynek a kétszerezésével kerül kiszámításra. Ebbe nem tartoznak bele a szerezhető többletpontok.
A felvételi vizsga egyéni elbeszélgetés formájában kerül megrendezésre, két részből tevődik össze.
1. Aki szakképző intézményben dolgozik, annak:
1.1. Az eddigi szakmai munkásság bemutatása portfólió formájában.
A portfólióhoz a jelentkező prezentációt készít (max. 10 oldal)
A portfólió tartalmi elemei:
- egyéni bemutatkozás, a jelentkező eddigi szakmai pályájának állomásai, (1-2 oldal)
- a szakképző intézménye bemutatása (1 oldal)
- ha már oktat, akkor az eddigi pedagógiai tapasztalatainak bemutatása (motivációja, eddig elért eredményei, pedagógiai tervei), (max. 8 oldal)
- a portfólióban meg lehet jeleníteni képeket, elismeréseket, szakmai produktumokat.
A porfóliókat 2024. március 31-is szükséges beküldeni a scharek.ildiko@sze.hu címre.
1.2. Szakképzési intézményben, gyakorlati helyszínen megtörténő szituáció elemzése.
A felvételi eljárás második részében a jelentkező egy konkrét pedagógiai szituációt ismer meg. Ezt a bizottság bocsátja a jelentkező rendelkezésére.
A szituáció megismerése után a jelentkezőnek (20 perc felkészülési idő)
- ismertetni kell a saját véleményét a helyzetről, (az adható pontszám 30%-a)
- lehetséges megoldási alternatíváit, (az adható pontszám 50%-a)
- ha van, hasonló sajátélményű pedagógiai helyzeteket is ismertethet a jelentkező. (az adható pontszám 20%-a)
2. Aki szakképesítéssel rendelkezik, de nem szakképző intézményben dolgozik, vagy nincs oktatási gyakorlata annak:
2.1. Szakképzési intézményben, gyakorlati helyszínen megtörténő szituációk elemzése.
A felvételi eljárásban a jelentkező két konkrét pedagógiai szituációt ismer meg. Ezt a bizottság bocsátja a jelentkező rendelkezésére.
A szituációk megismerése után a jelentkezőnek, külön-külön: (40 perc felkészülési idő)
- ismertetni kell a saját véleményét a helyzetről, (az adható pontszám 30%-a)
- lehetséges megoldási alternatíváit, (az adható pontszám 50%-a)
- mit tenne, ha ilyen pedagógiai szituációba kerülne? (az adható pontszám 20%-a)
A szakmáról
A szakoktató szak fejlesztendő kompetenciaterületei szervesen kapcsolódnak a szakképzés ágazati ismereteihez:
- műszaki, elektrotechnika és elektronika, építőipar, épületgépészet, informatika és távközlés, környezetvédelem és vízügy, közlekedés, logisztika, közlekedésgépész, specializált gép- és járműgyártás, vegyipar,
- agrár élelmiszeripar, mezőgazdaság, erdészet és vadgazdálkodás, agrár gépész, kertészet és parképítés, földmérés
- üzleti közgazdaság, gazdálkodás és menedzsment, ügyvitel, turizmus-vendéglátás, kereskedelem
- kereskedelem, kreatív, rendészet és közszolgálat, sport, szépészet, optika, szociális
Szakmai jellemzőiben sajátosan, hangsúlyosan jelenik meg a gyakorlati szakképzésre való felkészítés a szakoktatói specializációnak megfelelő szakmai ismeretekben és készségekben.
A képzésről
A képzés célja olyan szakoktatók képzése, akik a specializációjukhoz tartozó ágazatok területén felkészültek az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli szakképzésben elsősorban a gyakorlati tárgyak oktatásának megtervezésére, szervezésére, vezetésére, valamint oktatási tevékenység végzésére, a szakmai tantárgyakhoz kapcsolódó laboratóriumi foglalkozások és a vállalati képzőhelyeken folytatott szakmai egyéni és csoportos gyakorlatok megtervezésére, vezetésére, megszervezésére.
Tanulmányaik során tanult ismeretkörök: pedagógiai és társadalomtudományi, választott szakágnak megfelelő szakmai ismeretkörök, felkészítés a szakmai gyakorlatok oktatására, a szakágnak megfelelő szakmai gyakorlat.
Elhelyezkedés
A szakoktató szakos hallgatók a szak elvégzése után tanulmányaikat lehetőség szerint a szakmai tanár mesterképzésben is folytathatják.
Továbbá intézményi képzőhelyeken, tanműhelyi, tanirodai, tangazdaság, egyéni- és társas vállalkozásoknál folyó oktatási tevékenységekben, valamint felnőttképzési, felsőoktatási és szakképzési duális képzési helyeken tudnak elhelyezkedni a specializációjuknak megfelelően gyakorlati oktatóként.
Választható Specializációk
-
műszaki szakoktató
-
agrár szakoktató
-
üzleti szakoktató
-
szolgáltatási szakoktató
Kimeneti követelmények
Az oklevél megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180
Nyelv:
Szakmai gyakorlat:
- A szakmai és pedagógiai gyakorlat a szakmódszertanokhoz kapcsolódva, szakmai gyakorlóhelyen (iskolai, vagy képzőközpont, vagy tanműhely, taniroda, tangazdaság, tankonyha vagy vállalat, vállalkozás, felnőttoktatási, a felsőoktatási és szakképzési duális képzési) szervezett gyakorlat és a szakmai gyakorlat során szerzett tapasztalat portfólióban történő összefoglalása.